PRZYCHODNIA WETERYNARYJNA  "ZOONA"

Nie masz gdzie i z kim zostawić psa lub kota w czasie Twojego wakacyjnego wyjazdu?
Zapraszamy do nas. Zaopiekujemy się Twoim pupilem, a wtedy zarówno Ty, jak i on wypoczniecie bez zbędnych trosk.

Rezerwacja miejsc hotelowych pod nr tel. 791 114 114.

Jak często należy odrobaczać zwierzę?

Pierwszy raz powinniśmy odrobaczyć szczenię po ukończeniu przez nie trzeciego tygodnia życia. Do ukończenia 6 miesięcy odrobaczamy go co miesiąc. Dorosłe psy odrobaczamy profilaktycznie co najmniej raz na 6 miesięcy, a najlepiej co 3 m-ce. Jest to szczególnie ważne gdy nasi pupile mają kontakt z małymi dziećmi, które mogą zarażać się od nich bardzo niebezpiecznym pasożytem Toxocara canis. Koty odrobaczamy tak samo często jak psy, szczególnie jaśli wychodzą one na podwórko i zawsze, gdy stwierdzimy u nich pchły, które przenoszą formę inwazyjną tasiemca kociego.

W jakim wieku szczepimy po raz pierwszy?

Zdrowe, prawidłowo rozwijające się szczenięta po raz pierwszy szczepimy w 5 tygodniu życia. Do ukończenia przez szczenię 16 tygodnia życia powinno być ono zaszczepione trzykrotnie w 3-4 tygodniowych odstępach. Ostatnie szczepienie powtarzamy po 12 miesiącach. Dorosłe psy szczepimy co roku przeciwko wściekliźnie, co 2 lata przeciwko pozostałym chorobom zakaźnym.

Jak dbać o ciężarną sukę?

Suka, która jest w ciąży lub w okresie karmienia powinna być żywiona dobrze zbilansowaną, wysokoenergetyczną karmą. Ponieważ ciąża i karmienie bardzo wycieńczają organizm suki ważne jest także podawanie dodatkowych preparatów mineralnych dostępnych w lecznicach. Zapewni to prawidłową laktację i zapobiegnie tężyczce poporodowej.

Co zrobić, jeśli kły mleczne nie wypadły?

Jeżeli kły mleczne nie wypadną same do 9 miesiąca życia należy je usunąć, aby stałe zęby mogły się prawidłowo rozwijać. Zabieg ten wykonuje się w znieczuleniu.

Jak najlepiej karmić zwierzęta?

Najzdrowszym i najwygodniejszym sposobem żywienia są karmy gotowe. Dzielą się one na karmy bytowe i diety lecznicze.
Karmy bytowe dostosowane są do potrzeb zdrowego psa lub kota w zależności od takich czynników jak: wiek, wielkość rasy i tryb życia.
Diety lecznicze stosuje się w razie stwierdzenia u zwierzęcia różnego rodzaju zaburzeń (np. otyłość, niewydolność nerek lub wątroby, alergii itd.)
Są także specjalne diety dla kotów po kastracji i kotek po sterylizacji. Stosowanie tych diet zapobiega przede wszystkim problemom z otyłością i chorobom dróg moczowych. Diety lecznicze można kupić jedynie w lecznicach weterynaryjnych, po wcześniejszej konsultacji            z lekarzem.

W jaki sposób dbać o zęby psa?

Najwięcej problemów z kamieniem nazębnym mają psy małych ras. Aby zapobiec odkładaniu się nadmiernej ilości kamienia nazębnego należy:
-regularnie (raz w tygodniu) czyścić zęby specjalną szczotką i pastą dla psów,
-stosować specjalnie skonstruowane gryzaki zapobiegające odkładaniu się płytki nazębnej,
-stosować odpowiedni suchy pokarm,
-stosować jako dodatek do wody pitnej płyny zmniejszające pwstawanie kamienia nazębnego.

Zapobiega to również powstawaniu nieprzyjemnego zapachu z pyska. Kamień nazębny już istniejący można usunąć jedynie za pomocą skalera ultradźwiękowego podczas wizyty w lecznicy.

Kiedy można wykastrować kota?

Są różne szkoły podające różny wiek. Generalnie najlepiej to zrobić po osiągnięciu przez kota dojrzałości fizycznej (płciowej), czyli po ukończeniu 8 miesiąca życia. Ważne jest, aby wykonać zabieg przed okresem, w którym kot zacznie oznaczać nasze mieszkanie moczem lub bezpośrednio po zauważeniu takich zachowań, gdyż zwierzę może nabrać tego nieprzyjemnego dla nas nawyku i nawet kastracja go nie zniweluje.

Czy katar u małego kotka jest groźny?

Najprawdopodobniej jest to tzw. katar koci. Przyczyn może być kilka (herpeswiroza lub kaliciwiroza). Choroba jest wysoce zakaźna dla nie szczepionych kotów; najczęściej dotyka zwierzęta osłabione, nieodrobaczone. Nie leczona może często powracać i prowadzić do groźnych powikłań, dlatego też w takiej sytuacji należy pilnie udać się na wizytę do lekarza weterynarii.

Przychodnia weterynaryjna "ZOONA"
tel. 791-114-114