PRZYCHODNIA WETERYNARYJNA  "ZOONA"

ŚWIATOWY
                         DZIEŃ
                                  ZWIERZĄT

Jak często należy odrobaczać zwierzę?

Pierwszy raz powinniśmy odrobaczyć szczenię po ukończeniu przez nie trzeciego tygodnia życia. Do ukończenia 6 miesięcy odrobaczamy go co miesiąc. Dorosłe psy odrobaczamy profilaktycznie co najmniej raz na 6 miesięcy, a najlepiej co 3 m-ce. Jest to szczególnie ważne gdy nasi pupile mają kontakt z małymi dziećmi, które mogą zarażać się od nich bardzo niebezpiecznym pasożytem Toxocara canis. Koty odrobaczamy tak samo często jak psy, szczególnie jaśli wychodzą one na podwórko i zawsze, gdy stwierdzimy u nich pchły, które przenoszą formę inwazyjną tasiemca kociego.

W jakim wieku szczepimy po raz pierwszy?

Zdrowe, prawidłowo rozwijające się szczenięta po raz pierwszy szczepimy w 5 tygodniu życia. Do ukończenia przez szczenię 16 tygodnia życia powinno być ono zaszczepione trzykrotnie w 3-4 tygodniowych odstępach. Ostatnie szczepienie powtarzamy po 12 miesiącach. Dorosłe psy szczepimy co roku przeciwko wściekliźnie, co 2 lata przeciwko pozostałym chorobom zakaźnym.

Jak dbać o ciężarną sukę?

Suka, która jest w ciąży lub w okresie karmienia powinna być żywiona dobrze zbilansowaną, wysokoenergetyczną karmą. Ponieważ ciąża i karmienie bardzo wycieńczają organizm suki ważne jest także podawanie dodatkowych preparatów mineralnych dostępnych w lecznicach. Zapewni to prawidłową laktację i zapobiegnie tężyczce poporodowej.

Co zrobić, jeśli kły mleczne nie wypadły?

Jeżeli kły mleczne nie wypadną same do 9 miesiąca życia należy je usunąć, aby stałe zęby mogły się prawidłowo rozwijać. Zabieg ten wykonuje się w znieczuleniu.

Jak najlepiej karmić zwierzęta?

Najzdrowszym i najwygodniejszym sposobem żywienia są karmy gotowe. Dzielą się one na karmy bytowe i diety lecznicze.
Karmy bytowe dostosowane są do potrzeb zdrowego psa lub kota w zależności od takich czynników jak: wiek, wielkość rasy i tryb życia.
Diety lecznicze stosuje się w razie stwierdzenia u zwierzęcia różnego rodzaju zaburzeń (np. otyłość, niewydolność nerek lub wątroby, alergii itd.)
Są także specjalne diety dla kotów po kastracji i kotek po sterylizacji. Stosowanie tych diet zapobiega przede wszystkim problemom z otyłością i chorobom dróg moczowych. Diety lecznicze można kupić jedynie w lecznicach weterynaryjnych, po wcześniejszej konsultacji            z lekarzem.

W jaki sposób dbać o zęby psa?

Najwięcej problemów z kamieniem nazębnym mają psy małych ras. Aby zapobiec odkładaniu się nadmiernej ilości kamienia nazębnego należy:
-regularnie (raz w tygodniu) czyścić zęby specjalną szczotką i pastą dla psów,
-stosować specjalnie skonstruowane gryzaki zapobiegające odkładaniu się płytki nazębnej,
-stosować odpowiedni suchy pokarm,
-stosować jako dodatek do wody pitnej płyny zmniejszające pwstawanie kamienia nazębnego.

Zapobiega to również powstawaniu nieprzyjemnego zapachu z pyska. Kamień nazębny już istniejący można usunąć jedynie za pomocą skalera ultradźwiękowego podczas wizyty w lecznicy.

Kiedy można wykastrować kota?

Są różne szkoły podające różny wiek. Generalnie najlepiej to zrobić po osiągnięciu przez kota dojrzałości fizycznej (płciowej), czyli po ukończeniu 8 miesiąca życia. Ważne jest, aby wykonać zabieg przed okresem, w którym kot zacznie oznaczać nasze mieszkanie moczem lub bezpośrednio po zauważeniu takich zachowań, gdyż zwierzę może nabrać tego nieprzyjemnego dla nas nawyku i nawet kastracja go nie zniweluje.

Czy katar u małego kotka jest groźny?

Najprawdopodobniej jest to tzw. katar koci. Przyczyn może być kilka (herpeswiroza lub kaliciwiroza). Choroba jest wysoce zakaźna dla nie szczepionych kotów; najczęściej dotyka zwierzęta osłabione, nieodrobaczone. Nie leczona może często powracać i prowadzić do groźnych powikłań, dlatego też w takiej sytuacji należy pilnie udać się na wizytę do lekarza weterynarii.

Przychodnia weterynaryjna "ZOONA"
tel. 791-114-114